Sukker kan gøre dig fed

Du kan meget let komme til at spise en masse sukkerrig mad. Det er især et problem, hvis den både indeholder meget sukker og meget fedt. Det er som om kroppen kræver mere og mere. Det samme sker ikke med grøntsager. Jeg kender ingen der flipper ud og propper sig med grønkål.

Peter Parsbæk

Dengang vi gik rundt på den afrikanske savanne

De første mennesker var jægere og samlere. Det betød at kosten primært stammede fra jagt, fiskeri og indsamlede planter mv. Mennesker bevægede sig virkelig meget, og det var svært at få sukker.

Mennesket tilpassede sig denne levevis, og det betød at hjernen var meget opmærksom på om der var sukker i maden. Mennesker spiste det de kunne lide, og lod være med at spise det de ikke kunne lide. Hjernen sørgede for at mennesker kunne lide sukker.

Når man spiser sukker kommer det ud i blodet. Blodsukkeret stiger. Det frigør behagelighedsstoffer i hjernen, så der opstår en trang til mere sukker. Samtidig frigøres andre stoffer i hjernen, der gør at man ikke føler sig mæt.  Hjernen gør hvad den kan for at du spiser så meget af det sjældne sukker som muligt.

Derfor kan man spise en masse sukker + fedt uden at blive mæt! Kroppen vil hellere forbrænde sukker end fedt. Sukker er mere effektivt til forbrænding end fedt.

Hvis der er både sukker  og fedt i maden i rigelige mængder, vælger kroppen sukker som ”benzin”; og lægger fedtet på lager til dårlige tider, hvor der ikke er sukker.  

Når blodsukkeret er højt, kan musklerne kun forbrænde fedt med ringe effekt. Fedtet bliver lagret i fedtceller og i slemme tilfælde i store mængder i leveren (fedtlever). Hvis der er meget sukker og kun lidt fedt sker det samme. Kroppen bruger sukkeret til forbrænding, og gemmer fedtet til senere.

Så hvis din mad består af fedtfattige lightprodukter gør den dig bare fed; kroppen bruger sukkeret og gemmer fedtet, selvom der ikke er så meget af det.

Vores biologi er indrettet til megen fysisk aktivitet, mad som ikke indeholder så meget sukker men mere fedt, kød/fisk og grønt. Vores samfund er indrettet sådan at vi er fysisk passive, og spiser mad med rigtig meget sukker i.

Du kan tabe dig ved motion og et fornuftigt blodsukker
Der er talrige forskellige bud på kostplaner. Jeg gider ikke køre efter en masse planer, så jeg sørger bare for at undgå kager, slik osv. det meste af tiden. Og kun spise en smule kartofler, ris og pasta. Til gengæld spiser jeg flere grøntsager og gode fedtstoffer fra fisk, kylling, olivenolie og nødder. Og gerne en stor is – engang imellem.

Og så kan jeg rigtig godt lide at vandre. Når du går en rask tur og kun har lidt sukker i kroppen, slå kroppen over på fedtforbrænding. Den bruger af fedtlageret, og du bliver slankere. Jo mere du træner kroppen til fedtforbrænding, jo bedre bliver den til det.

 

God tur J

 

 

 

 

 

 

Kontakt os

  • Adresse

    LIKE2HIKE APS

    Vitha Weitemeyer og Klaus Falsing
    Dalstrøget 157, 2.th,
    2870 Dyssegård

    CVR-Nr: 38 94 04 65
    Læs rejsebestemmelser

  • Telefon

    61 26 30 46
  • Teknisk arrangør

    Lauritzen Rejser v/Ulla L. Steffensen

    Tilsluttet rejsegarantifonden nr. 2553

    CVR.NR. 35690840

     

×
Ring op
Menu